Sök:

Sökresultat:

10167 Uppsatser om Medarbetarsamtal service kompetens ledarskap mas personaladministration oranisation lärande företagskultur ledarskapsstil - Sida 1 av 678

Bristen av MAS - En diskussion om medarbetarsamtal, dess problematik samt frÄnvaro inom Restaurangbranschen

VÄrt intresse för medarbetarsamtal vÀcktes vid en gÀstförelÀsning med Jens Ribe som Àr sÀljchef för Dell Norden. PÄ denna förelÀsning berÀttade Ribe om sin yrkesroll, sin arbetsvecka osv. och poÀngterade vikten av att bedriva kontinuerliga medarbetarsamtal för att skapa engagemang, gemensam mÄlbild och skaffa information och skapa en dialog. Han berÀttade att han genomförde medarbetarsamtal med sina sljchefer varannan vecka, vilket vi tyckte var extremt ofta. Mellan gruppmedlemmarna finns drygt 30 Ärs erfarenhet av restaurangarbete, och erfarenhet frÄn runt 40 olika restauranger, och dÀrmed ett stort antal chefer, och vi kan inte minnas ett enda strukturerat medarbetarsamtal i ordets rÀtta bemÀrkelse.

Samband mellan patienttillfredsstÀllelse och första linjen chefens ledarskapsstil : En litteraturstudie

Abstract: Inom hÀlso- och sjukvÄrden Àr mÄlet att uppnÄ patienttillfredsstÀllelse. Patientens mÄtt pÄ kvalitet kan mÀtas genom undersökningar, bland annat genom KUPP. Studier visar att det finns ett samband mellan arbetstillfredsstÀllelse hos sjuksköterskor och patienttillfredsstÀllelse. Det finns ocksÄ studier som pÄvisar samband mellan arbetstillfredsstÀllelse och ledarskap. Syftet med denna studie var att undersöka vad litteraturen sÀger om sambandet mellan patienttillfredsstÀllelse och ledarskapsstil.

Samband mellan patienttillfredsstÀllelse och första linjen chefens ledarskapsstil - En litteraturstudie

Abstract: Inom hÀlso- och sjukvÄrden Àr mÄlet att uppnÄ patienttillfredsstÀllelse. Patientens mÄtt pÄ kvalitet kan mÀtas genom undersökningar, bland annat genom KUPP. Studier visar att det finns ett samband mellan arbetstillfredsstÀllelse hos sjuksköterskor och patienttillfredsstÀllelse. Det finns ocksÄ studier som pÄvisar samband mellan arbetstillfredsstÀllelse och ledarskap. Syftet med denna studie var att undersöka vad litteraturen sÀger om sambandet mellan patienttillfredsstÀllelse och ledarskapsstil.

Medarbetarsamtal som verktyg för att frÀmja lÀrande : En kvalitativ studie om medarbetarsamtalets pÄverkan pÄ lÀrandet i organisationer

SammanfattningSyfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka chefers och medarbetares upplevelser av huruvida medarbetarsamtalet pa?verkar la?randet i organisationer. Med hja?lp av va?ra fra?gesta?llningar som bero?r la?rande, motivationsfaktorer och maktpositioner i medarbetarsamtalet, a?mnar vi ta reda pa? huruvida dessa har en inverkan pa? la?rande i organisationerna.Metod: Uppsatsen bygger pa? empiri besta?ende av tio kvalitativa intervjuer med medarbetare och chefer fra?n fyra organisationer i olika branscher. Vi behandlar materialet, analyserar och diskuterar det utifra?n va?ra teoretiska utga?ngspunkter och tidigare forskning inom omra?det.Resultat: I va?r studie har de tillfra?gade varit positiva till medarbetarsamtal och menar att det a?r ett viktigt verktyg fo?r att fra?mja sa?va?l medarbetarnas, som organisationernas la?rande.

MEDARBETARSAMTAL UR MEDARBETARENS PERSPEKTIV

Medarbetarsamtal har sina rötter frÄn 1800-talet och anvÀnds idag ute i organisationerna som ett verktyg för att dels pÄverka bÄde medarbetarnas och organisationens utveckling. Jag ville i denna studie undersöka medarbetarsamtal vidare genom medarbetarperspektiv. Studiens syfte var att undersöka och belysa upplevelsen och betydelsen av medarbetarsamtal hos medarbetare. Jag vill i denna studie tolka och förstÄ mina intervjuade informanter och valde dÀrför i denna studie den hermeneutiska forskningsinriktningen. För att uppnÄ syftet har 6 kvalitativa intervjuer med semistrukturerad guide anvÀnts.

Medarbetarsamtal varför, vad och hur? : En analys av handböcker om medarbetarsamtal

The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.

TvÄ öron en mun : lyssnande ledarskap - ideal och verklighet

Bakgrunden till uppsatsen Ă€r intresset för hur ledarskap pĂ„verkar individers möjlighet att trivas och förmĂ„gan att utvecklas pĂ„ arbetet. Syftet med den hĂ€r uppsatsen Ă€r att undersöka hur en viss ledarskapsstil - lyssnande ledarskap - bidrar positivt till individers möjlighet att vĂ€xa och utvecklas i sitt arbete. Passar ?lyssnande ledarskap? alla organisationer?Hur vet man att det lyssnande ledarskapet Ă€r bra?Kan alla bli en ?lyssnande ledare??Är dagens organisationer mogna för denna typ av ledarskap?.

Ledarskap och ledarskapsstilar : om skillnader och likheter mellan ledare i tjÀnste- och tillverkningsföretag

Syfte: Syftet med denna undersökning Àr att genom kvalitativa intervjuer skapa en ökad förstÄelse för, och belysa skillnader och likheter inom, ledarskap i tjÀnste- och tillverkningsföretag. Syftet Àr ocksÄ att faststÀlla om eventuella skillnader beror pÄ verksamhetens inriktning eller om det finns andra skÀl till skillnaderna. Metod: I min studie har jag anvÀnt mig av det kvalitativa angreppssÀttet, det har jag gjort eftersom jag försöker att sÀtta mig in i hur olika ledare tÀnker och agerar i olika situationer, jag försöker Àven komma underfund med vilken ledarskapsstil de anvÀnder sig av. Jag har utfört sex intervjuer av semistandardiserad karaktÀr, intervjuerna har genomförts pÄ plats hos respektive respondent. Utfallet av dessa intervjuer redovisas i empiriavsnittet och kopplas sedan samman med teorier i analysavsnittet. Resultatet av min undersökning redovisas slutligen i avsnittet slutsats. Resultat & slutsats: Min slutsats Àr att jag inte kan hitta nÄgra betydande skillnader pÄ ledarskapets inriktning och ledarens ledarskapsstil som beror pÄ om ledarens företag Àr ett tjÀnsteföretag eller ett tillverkande företag.

Arbetsmilj?preferenser bland IT-anst?llda och deras upplevelse av en god f?retagskultur

Sedan Covid-19 utbrottet har distansarbetsm?jligheter f?tt en ?kad popularitet. Denna f?r?ndring har skapat ett ?kat behov av forskning inom detta omr?de. D?rf?r syftar denna studie till att genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer ge insikter om IT-anst?lldas preferenser av arbetsmilj?, s?rskilt i j?mf?relse mellan kontorsarbete och distansarbete.

Kyrkoherdars ledarskap : Ledarskapsstilar i Svenska kyrkan - idag och imorgon

Syftet med denna studie har varit att undersöka ledarskap i Svenska kyrkan. UtifrÄn Svenska kyrkans organisation och framtida utmaningar sÄ Àr det intressant att se pÄ vilken typ av ledarskap som finns idag och Àven den typ som ses som det ideala. FrÄgorna som jag sökt svar pÄ Àr: Hur ser kyrkoherdars ledarskapsstil ut idag? Vilken typ av ledarskapsstil Àr önskvÀrd inför framtiden? Genom en enkÀtundersökning riktad till 300 kyrkoherdar och komministrar sÄ kom det in 105 svar. I enkÀten har respondenterna fÄtt bedöma dels hur deras nuvarande kyrkoherdar agerar (kyrkoherdarna gjorde hÀr en sjÀlvskattning) dels beskrivit hur en ideal kyrkoherde agerar.

MEDARBETARSAMTAL UR MEDARBETARENS PERSPEKTIV

Medarbetarsamtal har sina rötter frÄn 1800-talet och anvÀnds idag ute i organisationerna som ett verktyg för att dels pÄverka bÄde medarbetarnas och organisationens utveckling. Jag ville i denna studie undersöka medarbetarsamtal vidare genom medarbetarperspektiv. Studiens syfte var att undersöka och belysa upplevelsen och betydelsen av medarbetarsamtal hos medarbetare. Jag vill i denna studie tolka och förstÄ mina intervjuade informanter och valde dÀrför i denna studie den hermeneutiska forskningsinriktningen. För att uppnÄ syftet har 6 kvalitativa intervjuer med semistrukturerad guide anvÀnts.

Ledarskap - En studie om ledarskap inom hotellbranschen

Uppsatsens titel: Ledarskap ? En studie om ledarskap inom hotellbranschen Universitet/institution: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management/Retail, Turism, HĂ€lsa och Hotell & Restaurang Kurs: Kandidatuppsats, VT 2007, SMT 302, 10 poĂ€ng Författare: Malmqvist, Britta; Mujcin, Amela; PedersĂ©n, Åsa Handledare: Heide, Mats; Kruzela, Pavla Nyckelbegrepp: Ledarskap, Roller, Ledarskapsstil, Kontext, Kommunikation Problem: Forskningen kring ledarskap Ă€r omfattande och mĂ„nga forskare har kommit med förslag pĂ„ definitioner och teorier men ingen har lyckats fullt ut. De fĂ„ som existerar Ă€r generella och tillĂ€mpas oavsett kontext. Detta sker Ă€ven inom hotellbranschen vilket vi inte anser ger en rĂ€ttvisande bild av ledarskapet dĂ„ det Ă€r en bransch som till stor del bygger pĂ„ relationer, Ă€r dynamisk samt bestĂ„r av komplexa system. Syfte: VĂ„rt syfte med denna uppsats Ă€r att beskriva hur ledarskap uppfattas och kommuniceras av ledare i en serviceverksamhet.

Generation X och Y- deras behov av ledarskap i arbetslivet

PÄ arbetsmarknaden finns det Ätminstone tre olika generationer. DÄ alla generationer fostras pÄ olika sÀtt beroende pÄ nÀr de Àr uppvÀxta kan det skapas svÄrigheter kring samarbete, ledarskap och lojalitet i arbetslivet. Vissa menar att dessa generationer Àr vÀldigt olika och att de behöver olika typer av ledarskap. Denna studie behandlar skillnader och likheter mellan generation X och Y och hur de ser pÄ hur deras nÀrmsta chef och hur organisationen bör vara. Resultaten av denna kvalitativa intervjustudie med totalt Ätta respondenter visar att det finns indikationer pÄ en skillnad mellan generation X och Y dÄ de beskrivit att de har olika behov och uppskattar olika typer av ledare.

Ledarskap via digitala medier : Sambanden mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt de anstÀlldas uppfattning kring ledarskap

Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid prÀglad av ledarskap förmedlat via digitala medier. FrÄgan om vilka egenskaper samt beteenden kommer att fÄ större betydelse för ledarskapet i relation till digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större anvÀndningen av digitala medier mellan ledare och anstÀllda. Syftet med studien var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och förÀndringsinriktad i relation till anvÀndning av digitala medier, utifrÄn de anstÀlldas uppfattningar. De 25 deltagarna var anstÀllda inom privata organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en webbenkÀt studerades sambandet mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt anstÀlldas uppfattning av ledarskap.

Medarbetarsamtalets möjligheter till ökad hÀlsa, lÀrande och förÀndring : En intervjustudie bland medarbetare och chefer pÄ ett sjukhus

Arbetet utgör en stor del av vÄra liv och har stor betydelse för den personliga hÀlsan. HÀlsofrÀmjande insatser som riktar sig mot arbetslivet kan pÄ sÄ sÀtt pÄverka den nationella folkhÀlsan. Ett sÀtt att skapa delaktighet och inflytande pÄ arbetsplatsen Àr att Ärligen genomföra individuella samtal mellan chef och medarbetare. FrÄgan vi stÀllde oss inför studien var Om medarbetarsamtal kan ses som hÀlsofrÀmjande? Syftet var att undersöka hur medarbetare och chefer pÄ ett sjukhus upplever hÀlsofrÄgor i medarbetarsamtal och utifrÄn detta studera vilka möjligheter till lÀrande och förÀndring som finns.

1 NĂ€sta sida ->